Finansowanie polegać będzie na zaciągnięciu przez Gaz-System kredytu inwestycyjnego o maksymalnej wysokości 600 mln złotych, z możliwością jednorazowego zaciągnięcia całości kwoty, przy czym minimalna transza będzie mogła wynieść 60 mln zł. Kredyt będzie dostępny do grudnia 2014 roku. Maksymalny czas spłaty kredytu to 20 lat. Odsetki będą naliczane w okresach sześcio- lub dwunastomiesięcznych. Szczegółowe warunki finansowe będą ustalane w procedurze zapytania ofertowego przed każdą transzą.
Jest to już drugi kredyt inwestycyjny przyznany Gaz-System przez EBI w tym roku na realizację kluczowych dla spółki inwestycji. Pierwsza umowa została podpisana 14 lipca br. na budowę gazociągów Rembelszczyzna-Gustorzyn oraz Szczecin-Gdańsk.
- Europejski Bank Inwestycyjny, ze względu na swoją misję, stwarza możliwość pozyskania najtańszego na rynku finansowania dłużnego na projekty ważne dla całej Europy. Kredyt inwestycyjny pozwoli naszej spółce sfinansować budowę pierwszego w Europie Środkowo-Wschodniej i regionie Morza Bałtyckiego terminalu LNG, który umożliwi odbiór gazu ziemnego drogą morską z dowolnego kierunku na świecie. Projekt ten został uznany przez Rząd za strategiczny dla gospodarki i polityki energetycznej naszego kraju, dlatego jego ukończenie w terminie wymaga efektywnego systemu finansowania i skutecznej koordynacji. Polski Terminal LNG jest też elementem europejskiej infrastruktury przesyłowej w ramach gazowego korytarza Północ – Południe i w przyszłości pozwoli na dostęp do światowego rynku LNG państwom Europy Środkowej - powiedział Jan Chadam, prezes zarządu Gaz-System.
W pierwszym etapie eksploatacji terminal pozwoli na odbiór ok. 5 mld m3 gazu ziemnego rocznie, co stanowi ok. 35% krajowego zużycia gazu. W miarę wzrostu zapotrzebowania możliwe będzie zwiększenie zdolności odbioru terminalu nawet do 7,5 mld m3.
Gaz-System jest koordynatorem całości inwestycji, a także odpowiada za wybudowanie i eksploatację gazociągu przesyłowego Świnoujście – Szczecin oraz Tłoczni Gazu w Goleniowie. Budowę terminalu realizuje spółka zależna Gaz-System – Polskie LNG SA. W inwestycję zaangażowane są także Urząd Morski w Szczecinie i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA, które przygotowują infrastrukturę portową do przyjmowania tankowców o pojemności do 216 tys. m3. Termin zakończenia budowy i oddania do użytku planowany jest na 30 czerwca 2014 roku.
Koszt budowy terminalu LNG wyniesie 2,4 mld złotych (netto). Część środków na finansowanie inwestycji została już pozyskana z Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 - w wysokości 456 mln złotych - oraz z European Energy Programme for Recovery - w kwocie ok. 220 mln zł (55 mln Euro).